Hoe laat ik mijn bedrijf goed achter?

Bedrijfsoverdracht: een complex proces

Een bedrijfsoverdracht is niet iets dat u of uw accountant ‘er even bij doet'. Het is een totaalproces waarin zakelijke overwegingen en emoties een belangrijke rol spelen. En eveneens een proces met een groot aantal keuzemomenten, die om zorgvuldige begeleiding vragen.

Denkt u wel eens na over:

• Wanneer wil ik stoppen?
  • Wanneer wil mijn partner dat ik stop?
  • Is mijn pensioen geregeld en zit dat niet in de zaak?
  • Wil ik betrokken blijven bij de zaak, en hoe dan?
  • Wil ik een deel van de verkoopopbrengst in het bedrijf laten?
  • Wie gaat mij begeleiden bij mijn opvolging?
  • Is er een mogelijke opvolger in de familie?
  • Is er een opvolger in het bedrijf, of buiten de familie die interesse kan hebben?
  • Zijn er concurrenten die zich al eens hebben gemeld? Hoe kan ik de waarde van mijn bedrijf laten bepalen? Waar moet ik vanaf nu op gaan letten?

Sparren met een onafhankelijke adviseur

De Stichting voor het familiebedrijf denkt graag met u mee over wellicht een van de belangrijkste keuzemomenten in uw leven. De één omschrijft de bedrijfsoverdracht als ingrijpend, de ander als de mooiste uitdaging. Wilt u eens van gedachten wisselen over uw toekomst met mensen die daar geen persoonlijk belang bij hebben? Neem dan gerust contact met ons op. Wij spreken uw taal en beter nog: wij kunnen luisteren. Op basis van onze jarenlange ervaring kunnen wij u goed adviseren en voorzien van de best practices. U hoeft het wiel immers niet opnieuw uit te vinden, alle expertise is bij ons voorhanden. En die delen we graag met u.

Zelf meer te weten komen over bedrijfsopvolging?

Natuurlijk kunt ook alvast aan de slag om de vele aspecten van bedrijfsopvolging te verkennen. Op deze website vindt u tal van handige, nuttige en informatieve tools, en een schat aan kennis.