Overdracht aan derden

Wel eens gedacht aan de mogelijkheid om uw bedrijf over te dragen aan een niet-familielid? De Stichting voor het familiebedrijf heeft een uitgebreide databank van Management Buy In kandidaten die specifiek interesse hebben in familiebedrijven. Wellicht heeft u medewerkers die geinteresseerd zijn in de overname van uw familiebedrijf. Wij adviseren u graag bij Management Buy In of Management Buy Out trajecten. Neem contact met ons op om uw mogelijkheden te bespreken.

Wat is een management buy-In (MBI) of een management buy-out (MBO)? Wat zijn de verschillen en wanneer is er sprake van?

MBO (management buy-out)

Bij een management buy-out wordt een onderneming (of van een deel ervan) door de bestaande aandeelhouders verkocht aan het management van die onderneming of het betreffende onderdeel. Na de buy-out gaat het bedrijf verder met de lopende business, maar onder een andere naam en een andere juridische entiteit.

MBI (management buy-in)

Van een management buy-in is sprake als een manager van buitenaf (die dus nog niet voor de onderneming werkzaam is geweest), de onderneming of (een deel van) de aandelen overneemt. De manager zal een gedegen businessplan op moeten stellen en vaak behoefte hebben aan externe financiering. Een kundige financieringsaanvraag is hierbij van belang.

Voordelen MBO

Voor zowel een MBO als een MBI geldt dat u kunt rekenen op een relatief korte doorlooptijd van het overnametraject. Een specifiek voordeel van een MBO is dat de koper zeer goed bekend is met de onderneming. Daardoor beschikt de aspirant-koper over specifieke kennis en ervaring. Hij of zij is bekend met uw personeel, de klanten en de leveranciers. Dit zijn echter geen garanties voor succes.

Voordelen MBI

Ook een MBI heeft een aantal voordelen. Zo is de MBI-kandidaat vaak een buitenstaander die niet ‘belast' is met gebeurtenissen uit het verleden. Hij of zij kan een eigen visie bepalen en relatief eenvoudig het roer omgooien en de eigen koers varen. Een buitenstaander brengt veelal zijn eigen ervaringen, kennis en netwerk mee, wat absoluut een versterking kan zijn voor het over te nemen bedrijf.

Het gaat om competenties!

Is een MBO beter dan een MBI? Of juist andersom? Elke overnamevorm heeft zijn voordelen en de ene is niet beter dan de andere. Uiteindelijk draait het om de competenties van de persoon die de onderneming overneemt. De toekomstige ondernemer dus.

Is de MBO- of MBI-kandidaat een echte ondernemer? Alleen als die vraag met een volmondig ‘ja' kan worden beantwoord, is de overname of bedrijfsoverdracht een stap in de goede richting. Zowel voor de verkoper als voor de beoogde MBO- of MBI-kandidaat.

Voor mensen die geïnteresseerd zijn in een MBO of MBI is het zaak om goed na te gaan of ze voldoende expertise in huis hebben (op technisch, commercieel én financieel gebied) om het bedrijf continuïteit te bieden. De Stichting voor het familiebedrijf heeft uitgebreide assessmentmogellijkheden om de competenties van MBO kandidaten te kunnen beoordelen.