Management buy-in?

MBI (management buy-in)

Er is sprake van een management buy-in als een manager van buitenaf - die dus nog niet voor de onderneming werkzaam is geweest - de onderneming of (een deel van) de aandelen overneemt. De buy-inkandidaat is vaak een buitenstaander die niet ‘belast' is met gebeurtenissen uit het verleden. Hij of zij kan een eigen visie bepalen en relatief eenvoudig het roer omgooien en de eigen koers varen. Een buitenstaander brengt veelal zijn eigen ervaringen, kennis en netwerk mee, wat absoluut een versterking kan zijn voor het over te nemen bedrijf.

Databank MBI-kandidaten

De Stichting voor het familiebedrijf heeft een eigen databank van goed gekwalificeerde MBI-kandidaten, specifiek geschikt voor familiebedrijven. Als u wilt worden opgenomen in deze databank, dan wordt eerst een volledig competentieonderzoek afgenomen. Wij krijgen regelmatig aanvragen van familiebedrijven die op zoek zijn naar MBI-kandidaten.

Zoeken naar een bedrijf

Bent u een ervaren manager, die zelfstandig ondernemerschap ambieert en vol energie aan de voortzetting en groei van een mooi bedrijf wil werken? Dan helpen wij u graag bij het vinden van het juiste familiebedrijf. De zoektocht leidt tot een selectie van bedrijven die aan uw zoekprofiel voldoen. De Stichting voor het familiebedrijf benadert deze organisaties anoniem. Vanzelfsprekend gaan we zeer zorgvuldig en vertrouwelijk om met alle gegevens en houden wij u goed op de hoogte van de status van het traject en de resultaten.

Gedurende het traject komen verschillende zaken aan bod:

• We screenen en testen u uitgebreid om te analyseren of u over de juiste competenties beschikt.
  • We maken een bedrijfswaardering. Op basis daarvan kunt u een reële bieding doen.
  • Blijft de familie betrokken bij de eigendom van of de zeggenschap binnen het bedrijf? Dan maken we een totaalplan met daarin de missie en doelstellingen van het bedrijf voor de toekomst, een beschrijving van de aandeelhoudersstructuur en zeggenschap, en een familieprotocol, om de onderlinge verhoudingen tussen het familiebedrijf en u als nieuwe eigenaar vast te leggen.
  • We zorgen voor een goede introductie van u als nieuwe eigenaar binnen het bedrijf.