Management buy-out?

MBO (management buy-out)

Bij een management buy-out wordt een onderneming (of van een deel ervan) door de bestaande aandeelhouders verkocht aan het management van die onderneming of het betreffende onderdeel. Na de buy-out gaat het bedrijf verder met de lopende business, maar onder een andere naam en een andere juridische entiteit.

Betrokkenheid

Hoewel u de familie al jaren kent en zich misschien zelfs familie ‘voelt', is het belangrijk om zaken en emoties van elkaar te scheiden. De overname moet immers recht doen aan alle belanghebbenden. De Stichting voor het familiebedrijf helpt u hier graag bij. Daarom leggen we in het geval van een zittend management hetzelfde traject af als bij nieuwe externe partijen.

Voor wie?

Voor alle ervaren zittende managers of ambitieuze medewerkers die graag het familiebedrijf waar ze werkzaam zijn willen overnemen.

• We screenen en testen u uitgebreid om te analyseren of u over de juiste competenties beschikt.
  • We maken een bedrijfswaardering. Op basis daarvan kunt u een reële bieding doen.
  • Blijft de familie betrokken bij de eigendom van of de zeggenschap binnen het bedrijf? Dan maken we een totaalplan met daarin de missie en doelstellingen van het bedrijf voor de toekomst, een beschrijving van de aandeelhoudersstructuur en zeggenschap, en een familieprotocol, om de onderlinge verhoudingen tussen het familiebedrijf en u als nieuwe eigenaar vast te leggen.
  • We zorgen voor een goede introductie van u als nieuwe eigenaar binnen het bedrijf.