Programma Masterclass

 

1. Introductie van het Familiebedrijf

a. Feiten, cijfers & trends
b. Kenmerken van een familiebedrijf: 3-cirkelmodel

2. Dynamiek van het familiebedrijf

a. De inviduele ondernemer: identiteit, onafhankelijkheid vs saamhorigheid
b. De familie: grenzen aan openheid, structuur, normen en waarden, communicatie, emotionele banden
c. Eigendom: psychologisch eigenaarschap
d. Bedrijf: rollen, taakverdeling, bestuur en toezicht

3. Continuïteit van het familiebedrijf

a. Eigendomsstrategie: betrokkenheid bij het bedrijf, eigendom en zeggenschap
b. Overdrachtsscenario’s: opvolging, mbo/mbi, strategische overname
c. Opvolgingsvraagstukken: positie opvolger, competenties en vaardigheden
d. Het opvolgingsproces: voorbereiding, balansmanagement, juridische vormgeving, financiering
e. Erfgoedstrategie: estateplanning, noodopvolging, schenken en erven
f. Succesfactoren bij opvolging: scorecard Opvolging g. Valkuilen bij opvolging: loslaten, emoties bij betrokkenen, communicatie
h. Vernieuwing en innovatie: nieuw ondernemerschap

4. Waardering van het familiebedrijf

a. Waardestuwers
b. Waarderingsmethoden
c. Theoretische benadering
d. Praktische benadering

5. Advisering van het familiebedrijf

a. Rolverandering traditionele adviseurs
b. Rol van de overnameadviseur: inleven en procesbegeleider, competenties
c. Emotiemanagement

Om deze website goed te laten functioneren maken we gebruik van cookies. Bekijk ons cookiebeleid. Instellingen Direct Accepteren
sluiten